duminică, 15 februarie 2015

Raţă cu portocale si garnitura de orez


De cateva zile il bat la cap pe Marius, sa gatim raţa pe care o aveam in congelator cam de un secol (ei, nu chiar!) si pina la urma l-am convins. Nu-i tocmai pasarea mea preferata cand e vorba de gatit, dar nu mai mancasem de mult raţă si aveam pofta.
Stiam ca el o va gati cum scrie la carte si in plus, eu nu voi avea mare lucru de facut in afara de spalatul vaselor si mancat, asa ca, de ce nu?

Am cautat o reteta clasica, am ales una clasica pe care am adaptat-o putin si am purces la gatit, inarmati cu rabdare. Iata ce-am realizat:

Timp de preparare si coacere: 2 ore si jumatate

Ingrediente pentru umplut si uns rata (4-5 portii):

- o rata (2 kg si ceva)
- 6-7 portocale
- 1 lingura ghimbir dat pe razatoare
- 1 ceapa mare galbena tocata foarte fin sau data prin blender
- 100 ml sos de soia
- 2 ardei iuti tocati foarte fin
- sare si piper, dupa gust

Ingrediente pentru sos:

- zeama de la 1 portocala
- coaja rasa de la 1 portocala
- 25 g unt
- 100 ml vin (reteta clasica e cu 50 ml vinars/ brandy, dar noi n-am avut in casa)
- 1 lingurita faina
- 1 steluta anason
- sare si piper, dupa gust

Ingrediente pentru garnitura:

- 250 g orez salbatic (sau de care preferati)
- 1 ceapa mica galbena
- putina supa de rata
- 1 lingurita curcuma (optional, pentru aroma si aspect)
- sare, dupa gust



Mod de preparare:

Rata se spala si se curata foarte bine de eventuale resturi de fire sau fulgi si se fierbe in apa rece, aproximativ 45 de minute. Se lasa putin sa se raceasca, apoi se sterge cu un prosop curat. Supa rezultata, se pastreaza putand fi folosita ulterior.

Se amesteca ingredientele pentru uns rata, astfel incat se formeaza un sos consistent: zeama de la 2 portocale, sosul de soia, mierea, ghimbirul, ceapa, ardeii iuti, sarea, piperul.


Cu acest sos, se unge rata foarte bine,  atat in interior, cat si in exterior, apoi se umple cu feliile a 4 portocale.
Se leaga picioarele cu sfoara si se fixeaza tartita cu scobitori, astfel incat feliile de portocala sa nu iese afara. Se pune in tava si se introduce la cuptor, la 180 de grade, timp de 2 ore. Noi am adaugat in tava, alaturi de rata, feliile de la inca o portocala.
Din cand in cand am verificat rata si am stropit-o constant, cu zeama de la o portocala amestecata cu vin.



Dupa aproximativ 2 ore de la introducerea ratei la cuptor, se prepara sosul si garnitura de orez.
Intr-o craticioara se topeste untul pina devine lichid, apoi se adauga zeama de portocala, vinul, steluta de anason si coaja de portocala, sare si piper dupa gust. Se amesteca totul continuu, la foc mic, apoi se adauga treptat faina, amestecand in continuare pina cand sosul se leaga.






In paralel, am pregatit orezul, clasic. Se caleste ceapa pina devine translucida, se adauga orezul, sarea, curcuma (optional) si se adauga supa de rata in cantitate suficienta cat sa cuprinda orezul. In circa  20-25 de minute de fierbere este gata.





In timpul cat preparam sosul si orezul, reducem temperatura cuptorului in care se afla rata, pina la 150 de grade. De-acum rata are o crusta frumos caramelizata, asa ca putem s-o acoperim cu folie si lasam inca o jumatate de ora in cuptor. Cand este gata, se scot feliile de portocale din interior, se transeaza  si serveste alaturi de garnitura de orez si sos. Pofta buna!







2 comentarii: